В чому суть мовного питання в Україні та як його “остаточно” вирішити?
Дискусія в рамках Дискусійного Клубу Полтава.
Дискутували: Павло Шевело, організатор дискусійного Клубу “Тяма”, Сергій Костенко, політичний філософ, Олександр Золотухін, організатор Дискусійного Клубу Полтава.
В першій частині Павло Шевело зробив доповідь з розглядуваного питання. Далі було обговорення.
===
ПОДАЛЬШИЙ ТЕКСТ ТЕЗ СФОРМОВАНО ПРОГРАМОЮ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ:
Дискусія про мовне питання в Україні, особистий досвід дерусифікації та інцидент навколо малювання риби російською мовою.
00:00 У чому суть мовного питання в Україні та як його нарешті вирішити.
– Мовні казуси стали модними і їх треба вирішувати
– Консенсус має бути досягнутий між усіма громадянами та підтримуватися
09:34 Досягти консенсусу шляхом компромісу важко.
– Компроміс – це максимум, чого можна досягти, коли люди з різними баченнями та позиціями намагаються знайти спільну мову.
– Важливою є комунікація між усіма інституціями України та громадянами між собою. – Українська – сильний кандидат на спільну мову для українців.
– В Україні двомовність може працювати, але для цього потрібні раціональні очікування та підтримка Соборності.
– Мовне питання – це часткове питання всієї проблеми.
18:15 Мовні права та пріоритети в Україні.
– Українці боролися за право отримувати послуги українською мовою
– Значення спілкування українською мовою для оволодіння мовою
– Дискусія навколо російськомовного навчання в школах
– Мовне розмаїття в Україні, включно з вимерлими мовами
27:00 Мовна проблема в Україні.
– Компромісу та консенсусу важко досягти
– Домінування однієї частини населення над іншою – справжня проблема
34:49 Мовні переваги та особисте ставлення до спілкування.
– Дискусія про використання української та російської мов у спілкуванні
– Право особи на особисті мовні переваги
– Різні мовні політики в різних країнах
00:57 Мовний конфлікт в Україні.
– Російська мова важлива для мільйонів людей в Україні
– Державна мовна політика спричинила напругу та конфлікт
49:59 В Україні мають бути етично визнані дві мови – російська та українська.
– Двомовність ніде не спрацювала, і в результаті природного відбору одна мова врешті-решт перемагає.
– Для вирішення мовного питання в Україні потрібно провести референдум.
– Доповідач вважає важливим висловлювати чітку та несуперечливу позицію.
– У кожного своя позиція з цього приводу.
59:56 Україна насправді двомовна, але примушувати людей відмовлятися від своєї мови – це не вихід.
– Ідеалістична позиція Павла відрізняється від реальності поглядів Сергія
– Над російськомовними людьми знущаються, змушують відмовлятися від своєї мови
01:24 Найбільші проблеми України – нестача води, демографічна криза та корупція.
– За прогнозами, нестача води спричинить війни в найближчі 10 років.
– Великий відсоток людей, які виїхали з України, не планують повертатися, що в тому числі призводить до демографічної кризи.
– Перша проблема в Україні – це корупція.
===
Доповідь за темою Павла Шевело.
Дуже коротко про себе
1956 року народження.
Пам’ятаю СРСР.
Спиратися на свій досвід.
Процесу зросійщення.
До 1999 року було зросійщення.
Вирішив бути україномовним.
В усіх аспектах свого життя.
Але словниковий запас російською більший за українську.
Індивідуальна ситуація.
2016 році – інцидент навколо рибок, намальованих навколо Охмадит (лікарня).
Художниці вирішили додати до рибок текст російською мовою.
Тоді вперше з’явилося слово мовосрач.
Я зрозумів, що мій індивідуальний досвід може бути корисний для когось.
Багаж раціональної людини.
Керуватися не емоціями, а раціо.
Я з дискусійного клубу «Тяма».
ХОЧЕТЬСЯ СТАТИ КИМОСЬ
Є вже проект «Розумно про українську мову».
Обгрунтування теми «В чому суть мовного питання в Україні
та як його “остаточно” вирішити»
Чому саме така тема є актуальною (цілком на часі)
Тому що допоки не буде отримано на нього відповіді, доти будуть продовжуватися соціальні інциденти, прозвані “мовосрачами”.
Увага: відповідь потрібно
а) отримати
б) узгодити між усіма громадянами України
і зробити це в умовах постійної і тотальної смислової війни, себто смислової агресії з боку “каРФагену”
Мовні інциденти постійно трапляються.
Це показник того, що потрібно вирішувати це питання.
Що може допомогти?
Відповідь потрібно отримати і узгодити між усіма громадянами України.
А чи ж можливо вирішити мовне питання в Україні, та ще й ОСТАТОЧНО?
Ні (демографія, міграційні потоки,….)
Якщо вирішувати остаточно, то запах насильства.
Природа мовної політики в кожній державі така, що це питання неможливо вирішити остаточно. МОЖНА ЗГАДАТИ ДИСИДЕНТІВ. ЦЕ ТОЙ САМИЙ СРСР, ТІЛЬКИ З ІНШОГО БОКУ.
То врегулювати це питання. Підтримувати консенсунс.
Якщо не можливо вирішити, то що ж тоді робити?
Владнати (врегулювати):
а) втілити
б) і надалі підтримувати
динамічний консенсус з проміжними компромісами.
Згода і катарсис – між усіма.
Консенсус зразу виробити неможливо.
Проміжні компроміси.
Після компромісу має бути всім краще, але не ідеально.
ЯКУ ПРОБЛЕМУ ВИРІШУЄ ВИРІШЕННЯ МОВНОГО ПИТАННЯ?
Обговорення за темою
То у чому ж суть мовного питання в Україні?
Яка мова буде провайдером соціальних проектів в Україні?
Спільна мова забезпечує комунікацію громадян в Україні. АЛЕ ЗАРАЗ ВЖЕ ЗАКОНОМ ЦЕ ВСТАНОВЛЕНО.
Осердя МП: Яка мова буде провайдером соціальної (зокрема політичної) функції
спільної мови всіх громадян України?
Що таке спільна мова громадян і для чого вона?
Спільна мова забезпечує комунікацію всіх інститутів України та всіх громадян УКраїни між собою.
Держапарат (“держава”) це є лише частина (підмережа мережі) інститутів України.
В свою чергу та комунікація уможливлює «разомність» (спільнодію, то ж колективну суб’єктність) народу України.
Чому “якась” разомність, а де знайома «соборність» (“збирання до кучі”)? Вона там, де і була (і де їй і належить бути), але її недостатньо.
ліберальна демократія і нація – це постійна комунікація, плебісцит,….
Гуртожиток – це соборність без разомності
Разомність – передумова добробуту, але добробут – це далеко не лише заможність.
….
Українська – кандидат №1 на “роль” спільної мови.
Мова призводить до спільнодії. АЛЕ ВЧЕНІ КАЖУТЬ, ЩО СПІЛЬНОДІЯ МІЖ ЛЮДЬМИ З РІЗНИМИ МІЗКАМИ.
Жити гуртом – АЛЕ ЛЮДИ РІЗНІ, РІЗНІ ГРУПИ. СПІЛЬНОДІЇ НЕМАЄ.
Заможності мало. А НАШІ ДІВЧАТА ЇДУТЬ ЗА КОРДОН. 30-50% НЕ ПЛАНУЮТЬ ПОВЕРТАТИСЯ.
Чому нема сенсу говорити про двомовність в Україні?
1) Вчити “матчастину”:
* “Мовна політика в багатомовних країнах. Закордонний досвід та його придатність для України” Автор: ВОЛОДИМИР КУЛИК (+рецензія)
* Лекція Юрія Макарова:
** “Має залишитися тільки один. Лекція про мову”
** “Має залишитися хтось один: сувора реальність мовних взаємодій”
** “Суворі реалії мовних взаємин”
** “Сувора реальність мовних взаємин”
2) Бути (якщо не є такими, то стати такими)
а) уважними як до досвіду чужого (“матчастина”) й власного (зокрема попередніх мовних інцидентів;
б) розважливими щодо пропозицій “мовних рреволюцій” (радикальних реформ) чи окремих удосконалень (мовляв “крок за кроком”).
Головне запитання:
Якщо двомовність не спрацьовує ніде в світі (Фінляндія, Бельгія, Ірландія, Квебек то ж і Канада в цілому), то на яких підставах (засновках) можна збудувати раціональні очікування, що вона спрацює в Україні?
Індивідуальна двомовність – це важко для майже всіх + величезна морока для держави.
N.B. Білінгвізм <> Діглосія
В УКРАЇНІ НА РІВНІ ДЕРЖАВИ НЕМАЄ БАГАТОМОВНОСТІ.
В інших країнах немає багатомовності.
Підпитання української мови.
Закон – право отримати обслуговування українською мовою.
ЛЮДИ НЕ ХОЧУТЬ. НЕ ХОЧУТЬ НАСИЛЛЯ.
Підпитання української мови
Сфера сервісу: право українця отримати сервіс українською мовою на всій території України.
Ніде в світі українці не можуть мати цього права.
Вплив сімейного середовища на опанування української дітьми.
Є наукові дослідження, якщо певною мовою час від часу батьки спілкуються, це сприяє тому, що діти опановують.
Підпитання російської мови
право вивчення в школі російської мови
право отримання всієї середньої (“шкільної”) освіти російською мовою
право отримання вищої / вищої спеціальної освіти російською мовою
Чи є однаковими мовні інтереси та пріоритети всіх російськомовних?
Деякі наполягають, щоб діти вчили російську мову. А АНГЛІЙСЬКУ?
З подачі міністра Козирєва, з 1996 року, елемент смислової війни – соотєчествєнніки. Це етнічні росіяни
Всі, хто говорить російською. А ЯКЩО АНГЛІЙСЬКОЮ?
Чи дійсно інтереси всіх російськомовних однакові? Ні, різні інтереси.
Підпитання старошведської мови
Збереження унікальних (“нема більше ніде в світі, крім як в Україні”)
Є два села, де рідною мовою є старошведська.
Як бути з мовами, яких більше ніде в світі не існує.
Притча. Про сліпців, які мацали слона і намагалися, що воно таке.
===
Дивіться нашу дискусію, міркуйте і робіть власний розсудливий висновок.
Голосуйте!
А я пропоную взяти участь в підготовці мовної політики. Так, написати документ.
https://kotlr-lrk.blogspot.com/2023/06/blog-post_14.html