Гетьман Іван Мазепа крізь призму зарубіжних джерел
Особистість Івана Мазепи залишається однією з найсуперечливіших і найцікавіших в європейській історії. Зарубіжні дослідники, літератори та митці протягом століть зверталися до цієї історичної постаті, формуючи унікальний погляд, що відрізняється від традиційних українських чи російських наративів.
Біографія та формування особистості Мазепи в західних джерелах
Іван Мазепа народився близько 1639 року в Мазепинцях поблизу Білої Церкви, що тоді належала Польщі. За даними Британської енциклопедії, здобув освіту в Західній Європі, зокрема навчався в Італії, Німеччині та Франції19. Французький філософ Вольтер у своїй праці “Історія Карла XII” (1731) описував ранні роки Мазепи та його службу при дворі польського короля Яна Казимира18.
Західні джерела особливо підкреслюють високий рівень освіченості Мазепи. Він володів кількома мовами, вивчав артилерійську справу в Нідерландах та мав глибоке розуміння європейської культури та політики54. Ця європейська освіта сформувала його світогляд, який, за твердженням деяких західних дослідників, “назавжди захистив його від впливів східної московитності”31.
Особливу роль у формуванні західного образу Мазепи відіграла поема Лорда Байрона “Мазепа” (1819), що базувалася на легенді про молодого Мазепу, якого за роман із дружиною польського графа прив’язали голим до дикого коня53. Ця романтична історія, хоч і не має історичного підтвердження, надихнула багатьох західних митців та закріпила образ Мазепи в європейській культурі11.
Освіта та інтелектуальні здібності
Західні дослідники одностайно визнають виняткові інтелектуальні здібності Мазепи. Британські джерела характеризують його як “політичного лідера європейського масштабу як за освіченістю, рівнем культури, так і за вмінням визначати стратегічні пріоритети”12. Саме глибока обізнаність у європейській політиці та дипломатії допомогла Мазепі триматися на посаді гетьмана майже 22 роки (8081 день) — найдовший термін серед українських гетьманів10.
Мазепа як державний діяч у оцінках західних істориків
За оцінками зарубіжних джерел, Мазепа був неординарним політиком і державним діячем. Енциклопедія Britannica відзначає, що він спочатку діяв у злагоді з Петром I, зумівши здобути прихильність царя та зберегти свою позицію в Україні19.
Західні історики підкреслюють його дипломатичний талант і здатність маневрувати між інтересами Речі Посполитої, Росії, Швеції та Османської імперії15. Німецький дослідник Теодор Маківь, вивчаючи європейські архіви, відзначав вплив Мазепи на європейське суспільство того часу та його активну участь у міжнародній політиці17.
Причини переходу на бік Карла XII
Поворотним моментом у біографії Мазепи став його перехід на бік шведського короля Карла XII під час Північної війни в 1708 році. Британські дослідники пояснюють цей крок тим, що Петро I почав обмежувати права козаків та порушувати попередні угоди54. За даними The Article, “Цар вважав козаків корисними союзниками, але знаходив їх надто незалежними та проблемними”20.
Французькі історики додають, що рішення Мазепи було викликане також його баченням України як незалежної держави західноєвропейського типу15. Англійські джерела цитують слова самого гетьмана: “Я роблю це не для власної вигоди… але для загального блага… для нашої бідної Матері-України”8.
Культурний вплив та меценатство
Зарубіжні дослідники відзначають значний внесок Мазепи в розвиток культури та освіти. Британські джерела характеризують період його гетьманства як час “економічного прогресу України-Гетьманщини, стабілізації соціальної ситуації та підйому церковно-релігійного життя та культури”10.
Мазепа відомий у західній літературі як “покровитель мистецтв”7. Він відновлював церкви, будував освітні заклади та підтримував культурний розвиток54. Цей аспект його діяльності визнається навіть тими західними дослідниками, які критично ставляться до його політичних рішень20.
Романтизація образу Мазепи в західній культурі
Образ Мазепи набув особливої популярності в західній культурі XIX століття після публікації поеми Лорда Байрона. Романтична історія про юнака, прив’язаного до дикого коня, надихнула багатьох європейських митців, зокрема французьких романтиків11.
Художник Теодор Жеріко, композитор Ференц Ліст, письменник Віктор Гюго — усі вони зверталися до образу Мазепи у своїх творах31. У західній культурній традиції Мазепа став символом нескореного духу, відваги та прагнення до свободи20.
Американський дослідник Кеннет Кларк писав, що Мазепа “не стільки домінує і контролює свого коня, скільки з’єднується з його елементарною енергією; він занурений у неї і є її частиною. Через цей союз він стає героїчним”31.
Зіткнення наративів: Байрон проти Пушкіна
Цікавий контраст у сприйнятті Мазепи демонструє порівняння поеми Байрона “Мазепа” (1819) і поеми Пушкіна “Полтава” (1829). Західні дослідники літератури відзначають, що Байрон створив романтичний образ героя, тоді як Пушкін, керуючись своїм імперським світоглядом, зобразив Мазепу як негативного персонажа4647.
Цей контраст, на думку англійських літературознавців, відображає глибшу відмінність у сприйнятті особистості Мазепи західною та російською культурними традиціями47.
Особистісні риси Мазепи за оцінками європейських істориків
Західні дослідники характеризують Мазепу як сильну, харизматичну особистість. Британські історики підкреслюють його “стратегічне мислення та далекоглядність”12. Французькі джерела відзначають його дипломатичний хист, здатність знаходити спільну мову з різними політичними силами18.
Польські дослідники звертають увагу на аристократичне походження Мазепи та його високе становище в польському суспільстві до переїзду в Україну31. Американські історики підкреслюють його організаторські здібності та військовий талант15.
Висновок
Зарубіжні джерела представляють Івана Мазепу як неординарну, багатогранну особистість європейського масштабу. Західні дослідники переважно позитивно оцінюють його освіченість, політичний і дипломатичний талант, культурну діяльність. Вони розглядають його перехід на бік Швеції не як зраду, а як стратегічне рішення, спрямоване на захист автономії України.
У західній культурі образ Мазепи став символом свободолюбства, мужності та нескореності, надихаючи багатьох митців та інтелектуалів. Ця романтична інтерпретація, хоч і відрізняється від суворо історичної, свідчить про значний вплив особистості українського гетьмана на європейську культурну свідомість.
З точки зору сучасних західних істориків, Мазепа постає як державний діяч, який попри поразку в Полтавській битві, “виграв у глибокому історичному сенсі: без “мазепинства” не було б України в її сучасному статусі європейської держави”12.
Citations:
- https://www.semanticscholar.org/paper/bdd5f39bb1d1138994ce7dc9f84d5363087abb77
- https://www.semanticscholar.org/paper/439e494e3bd26ae71612d58e0600107effafd674
- https://www.semanticscholar.org/paper/3c0ef39769bac637488c71b8a273829a0aea45dc
- https://www.semanticscholar.org/paper/12c0cb9b99028513d6b21b8ccbfc428c1adc2c25
- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30578300/
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC11404088/
- https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Mazepa
- https://old.day.kyiv.ua/en/article/culture/hetman-ivan-mazepa-life-and-against-tsar
- http://litopys.org.ua/coss3/ohl17.htm
- http://www.mazepa.name/en/biohrafiya-ivana-mazepy-rozhornuto-2/
- https://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_legacy_of_Mazeppa
- http://www.mazepa.name/en/ivan-mazepa-i-yoho-doba-istoriya-kultura-natsionalna-pamjat-15-17-zhovtnya-2008-r-kyyiv-poltava-2/
- https://www.semanticscholar.org/paper/348708e6ebd448f4d93f74876acb29e545427604
- https://www.semanticscholar.org/paper/3badbf89607025f28813f23ba1000a64adfee8f0
- https://www.semanticscholar.org/paper/4579eb4038fe413d462608c83003111728d2849c
- https://www.semanticscholar.org/paper/a8e86e83c85150324a8f44e569f636aff20cde7d
- https://www.semanticscholar.org/paper/7471d699ea2b226ab8540d26e95564ae8d0b9e05
- https://www.semanticscholar.org/paper/420a2cc73911b45a81fcfe8dd17f8c7fb0002739
- https://www.britannica.com/biography/Ivan-Mazepa
- https://www.thearticle.com/mazeppa-a-controversial-ukrainian-hero
- https://www.semanticscholar.org/paper/00226a44d6ae1ce97266fbc79ac591d63ee5eec2
- https://www.semanticscholar.org/paper/98f543e752567b9610f7019a3f882051b074c4dd
- https://www.semanticscholar.org/paper/7e2a90d8826d51d656375f27ba870fdfba083e38
- https://www.semanticscholar.org/paper/3b7f9b05a5b84493892a8986084d459ae69a4962
- https://www.semanticscholar.org/paper/bf6ff029a6deb88ec103d8023e998e63b421a880
- https://www.semanticscholar.org/paper/8812914bbf89d4214e332aa732da452e7665f45b
- https://www.semanticscholar.org/paper/84ff7014c597278e46d86a333b8a68f653b74dda
- https://www.semanticscholar.org/paper/e3fde03920f1e8e3a9d11b6c03c2b4bbe4b12906
- https://www.semanticscholar.org/paper/01ee0a5c8992a21a9b4dc758270ce6556f48f1d8
- https://www.semanticscholar.org/paper/3a1986065479b839ee9075d00fd4206f66a12301
- http://www.scielo.org.za/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-476X2012000200009
- https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/8582/file.pdf
- https://www.semanticscholar.org/paper/dd184c562590414f93bed86396b1fe8c0ed2b180
- https://www.semanticscholar.org/paper/8f0b7643b7aa1bd86a78538f817883b7136a0838
- https://www.semanticscholar.org/paper/015caa7405269e6be1f87695cf37fd998d0311d6
- https://www.semanticscholar.org/paper/0cc2a835b01693a59ae0497baa3c50e1d6725645
- https://www.semanticscholar.org/paper/6e80b0d2049a7b9de5e30e907a75f3fb33a102c9
- https://www.semanticscholar.org/paper/e4d57c36315e42ff036532089704ab48fc83970b
- https://www.semanticscholar.org/paper/ca0ccb0b284fe523e8eeeffb80d08a3a51d32132
- https://www.semanticscholar.org/paper/1353a158218d31d0352a579e1d9eab89f3ecfde3
- https://www.semanticscholar.org/paper/139bec49551c8ab6ba0e4da0af537418cdca5a9d
- https://www.semanticscholar.org/paper/fe45cc4b94649828f0d6cc10031a2f271f872d67
- https://www.semanticscholar.org/paper/ad089a78b11adc21ed0581e7809540a878f8876f
- https://www.magnanimitas.cz/ADALTA/140245/papers/A_20.pdf
- https://www.semanticscholar.org/paper/f5543918d6a042f76a1b1dcc1f733518d89570e8
- https://www.semanticscholar.org/paper/4d6b450aecdf02e932e859c08b216dace646de1b
- https://www.semanticscholar.org/paper/790f3e49d290dccc6e03dad5c30763eaade13bd5
- https://www.semanticscholar.org/paper/05038819872f0051a934ac893f9fa5d2a2030b13
- https://www.semanticscholar.org/paper/f0548693d90e9bc236a918a9efee3c8b73a69ec0
- http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF%2FNznuoaf_2010_14_23.pdf
- https://fisher.library.utoronto.ca/fisher-blog/glimpse-eastern-european-history-through-lord-byrons-poem-mazeppa
- https://pressto.amu.edu.pl/index.php/strp/article/view/38644
- https://en.wikipedia.org/wiki/Mazeppa_(poem)
- https://u-krane.com/ukrainian-cossack-leader-ivan-mazepa-and-lord-byrons-poem-devoted-to-him/
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC11190483/
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC11402324/
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10326714/
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10865046/
- https://risu.ua/en/ivan-mazepa-became-a-true-symbol-of-ukrainian-resistance-to-russia-president-in-baturyn_n96945
- https://day.kyiv.ua/node/139299
- http://litopys.org.ua/coss4/mazk16.htm
- http://www.mazepa.name/en/
- https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/02656914231199945x?download=true
- https://uocc.ca/wp-content/uploads/2018/08/Mazepa-Life-Lit-Final-Draft-web.pdf
- https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8511/1/15.pdf
- https://tarnawsky.artsci.utoronto.ca/rescentre/slavic/ukr/Cossacks/Manning-Mazepa-in-Engl-Lit.pdf
- https://ukraineworld.org/en/articles/opinions/naive-about-russian-culture
- https://www.jstor.org/stable/24456714
- https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/26606/file.pdf
- https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/13298/file.pdf
- https://utppublishing.com/doi/10.3138/9781442628458.006
- https://www.encyclopediaofukraine.com/display.asp?linkpath=pages%5CM%5CA%5CMazepaIvan.htm
- https://www.semanticscholar.org/paper/7831ae851085437580191f368f36f4abe57a27e2
- https://www.semanticscholar.org/paper/171d4a43073c01d5db473b6fb7ddf76dbd92fe9d
- https://www.semanticscholar.org/paper/840347bd74a2a711272c8a161de5c3a483f324dc
- https://www.semanticscholar.org/paper/0596e6ad2bd7f762ca61fd7151d9f03cb7944f56
- https://ukrmova.iul-nasu.org.ua/en/zhurnal-ukrayinska-mova-2-90-2024/https-ukrmova-iul-nasu-org-ua-https-ukrmova-iul-nasu-org-ua-vypusky-zhurnalu-html-html-html-html/2018-2/zhurnal-ukrayinska-mova-2-66-2018/movnyj-analiz-getmanskyh-universaliv-ivana-mazepy.html
- https://lnma.edu.ua/wp-content/uploads/2016/06/zbirka-asp-2015-36-01_024_jeskova_eng.pdf
- https://soniakh.com/index.php/2024/09/29/banish-his-name-on-mykola-ridnyis-the-battle-over-mazepa/
- http://www.mazepa.name/en/the-identity-of-the-ukrainian-hetman-ivan-mazepa-and-the-appropriation-of-his-legacy-by-the-russians/
- https://pressto.amu.edu.pl/index.php/strp/article/download/38644/32928/85155
- https://husj.harvard.edu/books/ivan-mazepa-and-the-russian-empire
- https://www.academia.edu/1070146/Mazepa_as_a_symbolic_figure_of_Ukrainian_autonomy
- https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1111/hisn.12033
- http://see-you.in.ua/en/node/262
- https://www.pravda.com.ua/eng/podcasts/63357213551de/2024/01/12/7436980/
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8772071/
- https://www.semanticscholar.org/paper/24abda75be797b6b0cbfd25ecab8829310cdb2a0
- https://www.semanticscholar.org/paper/91a185d1cd9d34f5e9744ddcdf55ca253ef0d041
- https://www.semanticscholar.org/paper/0cc50920ebf21649442d0c52c9b5d2f3b20a12ed
- https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/23149/file.pdf
- https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/7578/file.pdf
- https://husj.harvard.edu/articles/mazepas-palace-in-baturyn-western-and-ukrainian-baroque-architecture-and-decoration
- https://ewjus.com/index.php/ewjus/article/download/Prymak/13/98
- http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/18487/1/Kuchma_Derkach.pdf
- https://www.semanticscholar.org/paper/1df29922d7a75afa3f7f2e02081c4db41b2aa437
- https://www.semanticscholar.org/paper/4f7593b39a9cd5cbd84d690b3f830590962d8eca
- https://www.semanticscholar.org/paper/1b6f696936867000dad3768b9c6003b757015a08
- https://www.jstor.org/stable/4205854
- https://www.jstor.org/stable/41055783
- https://day.kyiv.ua/node/210572
- https://www.semanticscholar.org/paper/5930b792f17f5869a340c7e15701559b84ff2e81
- https://www.semanticscholar.org/paper/7d6438b1fce6216a403eb47ead6973a1d0f85dfb
- https://www.semanticscholar.org/paper/a5cde614eb890d5f2b4889cf6e27eac27693ff13
- https://www.semanticscholar.org/paper/d460e8a004b14b434016cf5e15ef680c8d6acd85
- https://utppublishing.com/doi/full/10.3138/cjh.47.2.259
- https://www.husj.harvard.edu/articles/obsessions-with-mazepa
- https://www.oa.edu.ua/en/information/news/2008/15-05-2008
- https://www.semanticscholar.org/paper/6151f743f62f0e7fe89b5d1e7f8d4061fd8bcfaa
- https://www.semanticscholar.org/paper/44b25bd2905c03af51ff1f51e9984b5a19b6d031
- https://www.semanticscholar.org/paper/e5b94292341dc7b50311250ad56a9226e53b0737
- https://chtyvo.org.ua/authors/Michael_Moser/A_Linguistic_Analysis_of_Ivan_Mazepas_Universals_and_Letters__en.pdf
- https://husj.harvard.edu/articles/a-linguistic-analysis-of-ivan-mazepas-universals-and-letters
- https://www.semanticscholar.org/paper/711dc8c17b3009f1d4e6c40ca1764cc0ea74acb9
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9147512/
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9542662/
- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36047506/
- https://miskinhill.com.au/journals/asees/24:1-2/poltava-at-300
Answer from Perplexity: pplx.ai/share