Конспект лекції Андрія Баумайстера:
Філософська пропедевтика 3/6. Чи знаємо ми що таке філософія?
Чому так важко визначити філософію і предмет її досліджень.
***
ЗАГАЛЬНИМИ ШТРИХАМИ:
-проблематично дати одне визначення філософії.
-зараз філософія поділена на окремі дисципліни (напрямки), в кожній з яких своє визначення.
-до середини 19-го сторіччя філософія була синонімом науки.
-але з середини 19-го сторіччя кількість знань стрімко зростає і імперія філософії розпадається на окремі науки.
-з середини 19-го сторіччя філософія має кілька напрямків розвитку:
1.Вивчає дух людини, який міститься в текстах (герменевтика, історія, філологія);
2.Вивчає методологію науки, наукового дослідження, логіку;
3.Аналітична філософія (вивчає наукову та буденну мову – мову термінів);
4.Феноменологія (вивчення людської свідомості);
5.Прагматизм (практика критерій істини).
І інші дрібніші напрямки розвитку.
-Філософія – основна наука, встановлює єдність людського пізнання. Мета – дослідити першоджерело знань.
-Дисципліна (дисціплінарне мислення – Арістотель). Якщо хочемо щось дослідити, то до кожної сфери свої підходи і своя методологія.
-ПЕРШЕ. Теорія (необхідне, що не має варіантів):
1.Філософські принципи;
2.Математика;
3.Фізика.
-ДРУГЕ. Практика (не є необхідним, що має варіанти):
1.Етика (добро, зло…);
2.Економіка;
3.Політика;
4.Право;
5.Екологія і т.д.
-В кожній дисципліні свої підходи.
-ТРЕТЄ. Творчість. (авангардизм – показує, що люди мислять абстрактно)
–Філософія досліджує базові схеми світу.
-Приклад – неандертальці (64 тис. років тому) – малювали абстрактні малюнки. Отже, мислили абстрактно – схематично.
-Коли ми малюємо – схеми, малюнки тощо, – ми краще розуміємо.
***